
IISL.1.-94-820 

THE DBS DECLARATION OF 1982: 
THE TV MARTI CASE 

J.H. Castro Villalobos,1 

Embassy of Mexico in Egypt 

Abstract 

Twelve years after the United Nations General 
Assembly approved, in a divided decision, the 
Declaration about the Principles Governing the 
Use by States of Artificial Earth Satellites for 
International Direct Television (DBS), it's 
c o m p l e t e i n o p e r a t i v e . 

In 1982, the General Assembly majority 
members opted for the thesis of national 
control of the DBS to the detriment of more 
important liberalization. Nowadays, with a 
World situation different from one that 
prevailed over the past decades, it is fitting to 
joint forces to look into the Declaration of the 
DBS again and to attain the consensus that 
could not be reached in 1982. 

It remains obligatory to dispose of an adequate 
international regulation concerning national 
policies on DBS to provide conflicts as the 
ones in the Caribbean Sea between 

United States and Cuba about T V Marti. 

It is necessary to substitute national control on 
DBS for a regional coordination of legislation's 
and introduce operating forms that will put 
order in the actual information jungle; it is a 
future priority of international 
communications by satellite. 

1. Introduction 

This winter will accomplish 12 years that the , 
United Nations General Assembly approved in 
controversial decision, the Declaration on 
Principles Governing the Use by States of 
Artificial Earth Satellites for International 
Direct Television Broadcasting (DBS). 1 Since 
then there are several reasons who 
distinguished this Declaration and particularly 
two: 1) some questionable subjects of 
Declaration, such as the 'prior consent' and 2) 
the decision of United Nations Committee on 
the Peaceful Uses of Outer Space, the separate 
from consensus traditions in their works. 2 

'The views expressed herein are those 
of the author and not necessarely reflect the 
views of the Mexican Goverment. 
Copryght (c) 1994 by the American Institute 
of Aeronautics and Astronautics, Inc. All 
rights reserved. 

This article from International Institute of Space Law is published by Eleven international publishing and made available to anonieme bezoeker



It's important to revise the DBS's Declaration 
for the necessity of the International 
Community has the instrument whose rules 
direct broadcast of television. The reasons that 
compel the General Assembly to study and 
consider this international legal matters 
continue in validity. To revise the Declaration 
to introduce the"operative formulas", as allude 
the doctrine, 3 is a way feasible. The 
international situation today is force of to 
regulate juridically the DBS. Even more, the 
appearing of abrupt nationalism and of ethics 
and religious radical ideas, proves that the 
world won't walk in one direction. The "global 
village" ideas confront obstacles serious in 
several national societies, as it has happened in 
m u s l i n c o u n t r i e s . 

The technological advantages of 
telecommunications are in the risk of stopping 
while continuing to exist a legal anarchy in 
this field. Except European Union (EU), not 
they are entity what pose of adequate shape 
of this international space subject. 

The more significant of all cases, is the 
unsuccessful intent of DBS's to regulate what 
its null impact in the international relations. It 
is curious to denote that the Declaration was 
unknown, with exceptions, so much for 
supports as that opponents. Not even, the 
beneficiary States of its rules -like the prior 
consent- not to resort to the Declaration. In 
conclusion, apparently with the approval of a 
majority, the Declaration receives 
some sort o f " s t igma" . 

To its unimportant event in the space 
international policy, in early times, have arisen 
in some countries the effect the DBS, with 
purpose of municipal law regulation, or 
forbidden. It, of course, dons favor at harmony 
better in the development of international 
communications and, frequently is the source 
of irritation and deterioration in the state's 

relations. It is thus, because of its nature own, 
the DBS surpass the national legislation and 
claims at international regime. 

In some recent cases, denote a tendency that 
the State law making in direct broadcasting 
television maters for it to introduce rules on its 
contents in profit of public interest or to forbid 
the transmission, interferes the signals or 
control or restrict the parabolic antenna's 
i n s t a l a t i o n ' s . 

Before of to continues, it is necessary to put 
out the intervention state custom in whole or 
part of reception process of the DBS, as it this 
happens in the United Kingdom 4 and France. 5 
In others words it exists a belief in that satellite 
television waves cruise the air space state and 
are getting for the peoples, by virtue of an 
unwritten or formal State assent. This is a 
f a c t o u t s t a n d i n g . 6 

2. The T V Marti Case 

The recent Case of T V Marti, show of an 
eloquent mode, the legal problematic to face a 
system of DBS's when it is used as vehicle of 
particulars pol i t ics purpose. 

Moreover, it is the only known case that has 
opposed clearly two States, in matters that, in 
the past, appeared with force in the United 
Nations Committee on the Peaceful Uses of 
Outer space: State sovereignty vs. freedom of 
i n f o r m a t i o n . 7 

The ingredients of the debate on such 
broadcasts are not only political, but also 
technical and legal. Under the North American 
Regional Broadcasting Agreement signed in 
1950 by several nations of the area, including 
Cuba and the United States, "the United States 
was granted twenty-four unduplicated clear 
channels and nineteen clear channels; Canada 
received six unduplicated and four shared clear 

This article from International Institute of Space Law is published by Eleven international publishing and made available to anonieme bezoeker



channels; Mexico seven and five; Cuba one 
and one; and the Bahamas one and zero. 8 

A. History 

Since Radio Marti went on the air on May, 
1985, there was public speculation about 
carrying out a television project especially 
d e s i g n e d to C u b a . 9 

In 1962, during the Caribbean Crisis, Edward 
R. Murrow, then USIA Director, sent a 
memorandum to President Kennedy 
advocating the spreading of anti-Cuban 
propaganda through television. Murow's plan 
envisaged using two DC-6 aircraft fling at 
6,000 meters and quite closed to the limits of 
Cuba airspace. Experts believe this plan 
involved too many risks. 10 

Under President Carter, english scholar Hugh 
Thomas suggested the use of television to the 
island-nations. This idea was further developed 
by professor George Chester from University 
of Maryland, who said that broadcast could be 
sent from Key West through some channels 
not being used in Cuba. 11 

At the Annual Convention of the Asociacion 
de Publicistas Latinos, in July, 1985, the 
Cuban-American National Foundation 
(FNCA) announced its objective of conducting 
feasibility studies aimed at transmitting 
television signals to Cuba. 12 

That year, circulated in the United States 
Congress some studies draft on the feasibility 
of broadcast signal of television to Cuba. In 
May 1986, Florida Representative Lawton 
Chiles sent a letter to USIA Director Charles 
Wick, promoting the idea of conducting 
feasibility studies to learn the viability of the 
television system aimed at Cuba. Chile wrote: 
"The T V Marti would provide the Cuban 
people with another source of information, 

n e w s a n d i d e a s " . 13 

On August 7, 1987, representative's Daniel 
Micca, Dante Fascell, Bil l Nelson, Claude 
Pepper and Lawrence Smith submitted a 
concurrent resolution to the House Foreign 
Relations Committee for an appropriation of 
Dls. 100,000 for studyng the feasibility of the 
project. Shirty afterwards, the Senate 
Appropriation Subcommittee approved the 
request funds, and in December that year 
President Reagan signed the appropriation. 14 

1988 was a decisive year for the cosponsor of 
the project. Four engineering consulting firms 
( A D . Ring, Cohen & Dippell, Hammet and 
Edison, Jules Cohen, Waterhouse Price) and 
two financial and juridical companies 
(Waterhouse Price and Price and Pierson, Ball 
& Dowd), were hired conduct the technical 
f e a s i b i l i t y s t u d y . 1 5 

In October 1988, of 85 million dollars budget 
authorized for the Director of the United 
States Information Agency (USIA) covering 
radio broadcasting expenses, roughly 7.5 
million dollars were approved for purchasing 
the equipment to pave the way for the T V 
Marti project, including a test period. This law 
provides that the USIA would use Cudjoe 
Key AFB facilities at Key West, Florida. 16 

In 1989, the White House and the Senate 
approved a resolution each by that authorizing 
the television station to be set up once the 
broadcasting test had been satisfactorily 
c o m p l e t e d . 1 7 

The resolution approved holds that any 
broadcasting beam to Cuba must conform to 
the regulations of the Federal Communications 
Commission (FCC) and must not impair the 
quality of transmitter on the United States. 18 

The projects feasibility studies examined the 

This article from International Institute of Space Law is published by Eleven international publishing and made available to anonieme bezoeker



use of four variants to beam the television 
signal to Cuba with the required quality: a 
tower, a ship, a plane and a stationary aerostat. 
Finally, the variant chosen was an aerostat 
earring a 10, 000 watts, transmitter and kept at 
an altitude of 10,000 to 14,000 feet over the 
C u d j o e K e y a r e a . 19 

To reach Cuba T V sets the signal must follow 
a difficult route. Allegedly, the signal 
broadcast by Miami station will be sent by 
microwave, satellite or coaxial cable to land 
station in Cudjoe Key, and from there it will 
go up to the aerostat's transmitter beaming to 
s i g n a l t o C u b a . 2 0 

The March 27, 1990, beginning the 
broadcasting services of the T V Marti. The 
signal originates in Washington and retransmit 
to Cuba by aerostat stationary on the Coast 
Sud of Florida, was successfully blockades 
since the first day, with the use of terrestrial 
aerial and maritime means.21 

The television broadcasts begin every day in 
the first hours early morning. The intents for 
enter the signal by the Channel 13 local begin 
the 02:30 to 03:00 a.m., when in this Channel 
there is not transmission. Imediatly, the 
Cubans interfere the signal and the intents by 
enter and blockade last three or four hours. 22 

Several Cuban's terrestrial stations worked in 
the blockade of T V Marti. Nevertheless, when 
the broadcast attains filter toward La Havana 
around, began too operated a naval blockade 
to control the area, support for several 
helicopters with systems of interruption over 
t h e w e a k p o i n t . 2 3 

As epilogue of this situation, the 
Representatives House Appropriation 
Subcommittee refuses the request of State 
Department of 28 millions dollars in 1994, 
toward Radio Marti and T V Marti. Several 

members of the Appropriation Subcommittee 
disgrace on the utility of both means and 
considered represent loss of money, due that 
the Government Cuban the blocked and 
indique the radio is less necessary already what 
the Cubans can win to listen ten commercial 
radio stations of Florida.24 

B. Legal Aspects 

Since the beginning, the Government Cuban 
would not accept the broadcast of T V Marti, 
for legal questions. It manifest that there is not 
broadcasting agreements between United 
States and Cuba. For La Havana's regime, 
the right question is to respect the 
International Law and the Treaties and after to 
decide if the people to look or not look 
television. "The treaty's dints sleep early 
morning and the International Law is not in 
recess, like either the sovereignty of a 
c o u n t r y . 2 5 

For the Government of Cuba, the broadcasts 
from US territory are illegal because according 
to the ITU regulations every country has the 
sovereign right to regulate its communications 
channels. Therefore, all Cuban V H F television 
channels (2 trough 13) are either actually or 
pontetially occupied by Cuban television 
stations and upon the signals of the T V Marti 
being broadcast over any those channels, 
Cuban broadcast and the Cuban right to 
regulate its radio spectrum are interfered 
w i t h 2 6 

In support to its position, further, the 
Government of La Havana invoked the 
authority of Institut of Droit International 
whom in 1906,tacked these questions, arriving 
at conclusions that for year have served as 
starting point for modern definitions in line 
with the progressive development of 
I n t e r n a t i o n a l L a w . 2 7 
According to the Gante Declaration, the air is 

This article from International Institute of Space Law is published by Eleven international publishing and made available to anonieme bezoeker



free and the States are bound to preserve it so. 
Article 3 of the Declaration reads as follows: 
Every State is empowered, to the extent 
necessary for its security, to oppose the 
passage of land or hertzin waves transmitted 
by a particular device placed on land or aboard 
a vessel or a balloon over its territory and 
territorial and territorial waters.28 

According to Government Cuban, the setting 
up T V Marti by the United States Information 
Agency violated the following provisions of 
I n t e r n a t i o n a l L a w : 

a) The basic international principles on the 
sovereign equal rights of the States and the 
non-interference in domestic affairs of the 
States, as stippled in the U N Charter and 
countless international conventions; 

b) The international legal obligation to develop 
friendly relations among neighboring States, 
for the sake of world peace 
a n d s e c u r i t y . 

The T V Marti similarly ignores a series of 
legal provisions contemplated in: 

c ) The 1982 International 
Telecommunications Union Convention and 
the ITU regulations on radio matters; 

d) The 1966 U N Convention on Political and 
C i v i l R i g h t s ; 

e) The 1967 Treaty on Outer Space; 

f) The 1978 UNESCO Declaration on the 
M e d i a ; 2 9 

g) U N Resolution 37/92 of 1982 on DBS. 30 

This is an of the uncommon case what a State 
invoked the DBS's Declaration in support i t 
p o s i t i o n . 

To this effect, the UNESCO's Declaration on 
the Media is more knowledge. 

The United State, for other hand, based on the 
principles of free flow of information, to 
oppose to prior consent. Any principle 
requiring a broadcaster to obtain the consent 
of a foreign government and their would 
violated U.S. obligations toward both 
broadcaster and their intend audience, and 
would violated 19 of the Universal Declaration 
of Human Rights on the right to seek, receive 
and impart information and ideas through any 
media regardless of frontiers. Besides, the 
United States fear that selective censorship 
could inhibit the use and expansion of DBS 
and might effect others communications 
m e d i a . 

On the T V Marti Case, in Television 
Broadcasting to Cuba Act, submitted to 
Congress in 1989, reads: Broadcasting by the 
Service shall be conducted by the International 
Telecommunications Convention promulgated 
by the International Telecommunications 
Union of the United Nations, the Annexed 
Radio Regulations thereto, and all other 
applicable international laws and treaties. The 
Federal Communications Commission shall 
monitor the operations of television 
broadcasting to Cuba pursuant to section 703 
(g) of this Act. If, on the basis of such 
monitoring or of a complaint from any person 
or foreign nation, the Federal Communication 
Commission determines the broadcasting by 
the Service is in violation of the International 
Telecommunications Convention, the Annexed 
Radio Regulations thereto, or any other 
applicable international laws and treaties, the 
Federal Communications Commission shall 
direct the services to cease broadcasting. 
Television broadcast to Cuba shall not be 
resumed until the Federal Communications 
Commission finds that the service has brought 
its broadcasting operation into full compliance 

This article from International Institute of Space Law is published by Eleven international publishing and made available to anonieme bezoeker



with International Law, and that the violation 
w i l l n o r e c u r . 3 1 

3. Restrictions to the DBS in Some 
Countries 

The last times are characterized for at 
emphasize of the radical positions on the 
freedom broadcasting for several States. It is 
duty that International Community establishes 
the general rules in this matter and prevent 
possible controversies. As follows, cite some 
cases of national restrictions to the DBS. 

Saudi Arabia forbidden the import and the 
manufacture of parabolic antennas till now 
tolerate in the Kingdom, but whose use may 
were censure for the religious hierarchy. 
According to order of Ministry Council is 
forbidden to import parabolic antennas, 
manufacture and to be in use decodificadors 
for receives programs diffuse by satellite. The 
order not decides if the antennas already in 
operation will be affected. The penalty is the 
100,000 to 500,000 rials (36,000 to 180,000 
dollars) and the seizure of equipment. 32 

The order disposes that the Ministry of 
I n f o r m a t i o n 
will be elaborating a project 
of redistribution by cable of the broadcasting 
television, respectful the social and religious 
ideas of the country. The installation of 
parabolic antennas in Saudi Arabia was 
favoured for the Gulf War, with the import of 
20,000 antennas. The phenomenon persisted 
with the put in orbit of Middle Est 
Broadcasting Center Channel, 
f r o m L o n d o n . 3 3 

In Iran, the Government announced the 
decision of forbid the use of parabolic 
antennas. The police will be to seize all the 
antennas already in operation. According to 
advisers, approximately 50,000 receivers were 

installers during the last months in Teheran « 
and others cities. Half million viewers would 
be connecting to twenty Asian and Western 
c h a n n e l s . 3 4 

In Egypt, some local authority has forbid the 
use of antennas in place public. It is arguing 
that the foreign broadcasting not duty 
interferes in domestic affaires. They should 
also consider the cultural and social ideas, 
include the respect to the custom and local 
t r a d i t i o n s . 3 5 

Qatar forbid the reception of broadcasting 
television with purpose of strengthen its 
network by cable. Now, the television system 
has few customer due to charges height of 
installation and rent for only twelve channels. 
The programs by network will be subject to 
the governmental approbation. 3 6 

The Government Syrian, turned out to be 
more aggressive against the satellite antennas; 
it is said that the officials unfavorable attitude 
was mainly inspired by the government's desire 
to maintain Syrian culture and its own code 
e t h i c s 3 7 

According to the media official, some 
Maghreb country's Algeria, Morocco and 
Tunisia in particular did not run into 
controversy over satellite T V programs. Those 
Arab Maghreb countries already have their 
own access to European programmes owing to 
their locations close to the European 
continent. Algerian and Tunisians can easily 
join T V viewers in Italy and France. The T V 
satellite antenna's services are tolerated by the 
officials. The Governments in Algeria, 
Morocco and Tunisia did not have to trouble 
themselves with the antenna's advantages or 
disadvantages because the people there already 
had access to all channels. 3 9 

Lebanon, does not bother itself with the 

This article from International Institute of Space Law is published by Eleven international publishing and made available to anonieme bezoeker



antennas-related dispute. Long before the 
' Lebanese was informed of the satellite 

antenna services, the Government there had 
not protested against the T V broadcast by 
p r i v a t e c o m p a n i e s . 4 0 

In Africa, the Government of Nigeria has 
express its preoccupation for the "massive 
transmission" of foreign information by 
satellite. The DBS under not control are at 
"cultural invasion". The broadcasts in direct of 
foreign programs are at "unlucky side" of 
partial commercialization of state mediums. 41 

In Asia, China has take new provisions for 
strengthen the control over the use of 
parabolic antennas for receive DBS. This rules 
provisions adopted for the Trade and 
Commerce Ministry due to the private 
enterprise that have antennas to request a state 
licence for their operation.42 

In Latinoamerica, on 1986, the Government 
of Bolivia faced the proliferation of privates 
television channels (seven channel averages in 
seven of nine politics departments country), 
approved the television rules, fixed the 
technical basic requirements, but without to 
be interested for the contents. It -was 
considered plus negative that if not have had 
legislation. The state begins to install, on rural 
villages, parabolic antennas for counteract the 
f o r e i g n b r o a d c a s t . 4 3 

4. Conclusions 

1) The restrictive attitude on the DBS's 
Declaration of 1982 begins to decline, because 
of the new international situation provoked for 
the end of Cold War, for one hand, and for the 
prevailing tendency in official and academics 
circles, of revise concepts like the state 
sovereignty in matter of spatial cooperation. 

2) Is foreseeable that the concept of 

traditional sovereignty begins to changer for to 
be more "soft", in subject of communications 
via satellite, such as happened today on the 
European Union. However, this process not 
will be universally, in brief time. 

3) In others regions, on the contrary, will have 
obstacles remarkable to free flow of 
information by satellite, in consequence of the 
religious intolerance on several Muslims 
countries and extreme nationalism, in others 
l a t i t u d e s 

4) The Government Cuban position's, support 
on argument strongly established in 
Latinoamerica, invoked two principles of 
International Law for the question of the T V 
Marti's legality: a) the principle of the state 
sovereignty over the air space and the medium 
where propagate the television waves; b) the 
principle of non-intervention in domestic 
affaires. Both principles are peremptory rules 
(jus cogens) of International Law. 

5) The United States, for the other hand, 
reaffirm its traditional position of the free 
information, as fundamental part of the human 
rights. However, in the T V Marti Case, was 
obviously the politics purpose of the U.S. to 
use that media of pressure against La Havana 
regime. This it reduces its lawfulness. 

6) Both countries can to invoke political and 
legal arguments to favor of their positions. But 
was unquestionable the failure of the T V Marti 
-as propaganda media-, and its profitability 
financial, like recognized the US official 
c i r c l e s 

7) The Government Cuban blockade prompts 
and with facility relative the signal of T V 
Marti, though that it forced to use economic 
resources important, in detriment of it's 
e c o n o m y w e a k . 

This article from International Institute of Space Law is published by Eleven international publishing and made available to anonieme bezoeker



8) The T V Marti's dispute dint to reach the 
point of conflict out control, but show the 
risky of to manipulate politically the DBS's 
s y s t e m . 

9) To establish mechanism of regional 
coordination, through of appropriate system of 
consultation - as would to be the different 
schema's of commercial integration in 
existence-, where the similarity of history, 
culture, ideology and policy's ideas allows to 
favor at cooperation extensive between 
diferents groups of States. Could to be this the 
right way for take maxim advantage of the 
D B S s y s t e m . 

5. Footnotes 

1. General Assembly Resolution 37/92, 
Official Records, U.N.Doc. A/37/646 (1982). 

2. The General Assembly passed by a vote 108 
to 13, with 13 abstentions Resolution, 37 U .N . 
GAOR (100th plen.myg) at 36-37, U .N . Doc. 
A / 3 7 / P V . 1 0 0 ( 1 9 8 2 ) . 

3. Gorove, Stephen. "International Direct 
Television Broadcasting By Satellite: 'Prior 
Consent' Revisited, Developments in Space 
Law, Issues and Politics, Nijhoff, Dordreacht, 
1 9 9 1 , p p . 6 5 - 7 6 . 

4 . D a n n , P h i l l i p , 
"Law and Regulation of Satellite 
Communications in the United Kingdom", J. 
Space L . 1992 (1), p.7. 

5.Le Droit a l'Antenne, Loi Française du 2 
Juillet 1966, Tele Satellite, 1993, p. 15. 

ô.The European Community Directives know 
as Television Without Frontiers provides as 
follows: Each Member State shall ensure that 
all television broadcast transmitted by 
broadcaster under its jurisdiction comply with 

the law applicable to broadcast intended for 
the public in that Member State, Article 2(1), 
Council Directive 89/552/ECC, of October 3, 
1 9 8 9 . 

7. Fisher, David I. Prior Consent to 
International Direct Satellite Broadcasting, 
Nijhoff, Dordreacht, 1990, pp. 152-184. 

8. Spicer, Nichols J. "The U.S. View of Radio 
Interference", in Subject to Solution: Problems 
in Cuba-US. Relations, Boulder & London, 
Lynne Rienner Publishing, 1980,pp. 125-126. 

9. Tv Aggression II, Editing by Jose 
Fernandez and Reinaldo Ales, Jose Marti 
Publishing House, 1989, La Havana, p.20. 

lO.Tv Aggression II, Ibidem. 

11.Tv Agrression II, Ibidem 

12.Tv Aggression II, Ibidem. 

13. Agency EFE, July 7, 1987. 

14. Miranda Bravo, O. "Utilizacion de la 
Television como Instrumento de Agresion 
contra Cuba", Revista Cubana de Derecho, 
No. 1, La Habana, 1991, p.88. 

15. T V Aggression II, ibid, p.21. 

16. Public L a w 100-459. 

17. Congress Act. 1487, April 12, 1989, 
Section 2221-229 on Television transmission 
t o C u b a . 

1 8 . S e c t i o n 2 2 2 . 

19. Miranda Bravo, ibid. p. 89. 

20. The Anti-Cuban Television Project- A 
Challenge to International Law, Jose Marti 

This article from International Institute of Space Law is published by Eleven international publishing and made available to anonieme bezoeker



Publishing House, La Havana, 1990, p. 14. 

21. "Excelsior", Mexico, April 2 and 3, 1990, 
p p . 3 4 , 3 a n d 1 8 . 

22. " Excelsior", Mexico, ibid. 

23. "Excelsior", Mexico. ibid. 

24"La Jornada", Mexico, June 23, 1993, p.35. 

25. Castro, Fidel. Statement, in Agression Sur 
les Ondes, Agence d'information nationale, La 
H a v a n e , 1 9 8 9 , p 2 9 . 

26. Miranda Bravo, ibid. p.92. 

27. H.G. Shermes, International Law 
Institute, Teaching and Materials, Kluwer, 
D o r d r e a c h t , 1 9 7 4 . 

28. T V Aggression II, ibid. p. 27. 

29. UNESCO Declaration of Guilding 
Principles on the Use of Satellite Broadcasting 
for Free Flow of Information, the Spreas of 
Education and Greater Cultural Exchange, 
adopted November 15, 1972. 

30. The Anti-Cuban Project, ibid. p. 17. 

31. Television Broadcasting to Cuba Act., 
Section 703 (f), Submitted to Congress in 
M a y , 1 9 8 9 . 

32. Parabole, layadjouz, Arabie Saudite, S P A 
11-12 Mars, 1994 , p.5. 

33 P a r a b o l e , l a y a d j o u z , i b i d . 

34. "Le Monde", 06.04.93, p. 13. 

35. The dish, menace to morality or marvel of 
the age, "Egyptian Mail", May 14, 1994, p.4. 

36 La parabole interdite a Qatar, "El 
Moudjahid", Algiers, May 27, 1993, p. 17. 

38. Satellite, Mis a Part, "L' Hedo Libère", No. 
119, 7-13 Juillet, 1993,p.l8. 

3 9. Satellite, Mis a Part, Ibid. 

40. Satellite, Mis a Part, Ibid. 

41. Le gouvernement inquiet de la 
transmission masive d'information par 
satellite, "L'Opinion", Algiers, 221, 26-27, 
F é v r i e r , 
1 9 9 3 , p . 5 . 

42. China: Control sur les paraboles, "El 
Moudjahid", Algiers, 23.03.93, p.6. 

43. "Excelsior", Mexico, June 14, 1987, p. 14. 

This article from International Institute of Space Law is published by Eleven international publishing and made available to anonieme bezoeker


